Deutsch English

Ombyggede biler – hvilke ændringer kræver dokumentation?

Reglerne for godkendelse af ombyggede biler er fastsat af Færdselsstyrelsen i Vejledning om Syn af Køretøjer, afsnit 18.05. Regelsættet angiver, hvilke ombygninger af bil som kan godkendes uden syn og hvilke, som kræver dokumentation fra en prøvningsinstans for at blive godkendt.

Læs uddrag af ”Vejledning om syn af køretøjer” vedr. ombyggede biler

Hvilke test skal ombyggede biler bestå hos prøvningsinstansen?

Krav til prøvning og dokumentation findes i Bekendtgørelse 483 af 11. juni 2019 om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af prøvningsinstanser.

Læs uddrag af bekendtgørelsen vedr. ombyggede biler

Sådan får du din ombyggede bil godkendt efter ombygning

Udfyld en køretøjsbeskrivelse og send den på mail til AutoConsult sammen med kopi af din seneste registreringsattest og oplysning om navn, adresse og telefonnummer. Vi vil herefter bistå dig med evaluering af valgte komponenter m.v. Resultatet af en kontrol hos AutoConsult er en prøvningsrapport, som medbringes til syn for godkendelse og registrering af de konstruktive ændringer i DMR (Dansk Motorregister).

Se mere om eventuelle afgifter her.

 

Hovedpunkter i forbindelse med ombyggede biler

Her kræves særlig dokumentation fra prøvningsinstans ved ombygning af biler:

Effektforøgelse (herunder udskiftning af motor)

  • Mulighed for 21-40% effektforøgelse med begrænsede undersøgelser
  • Mulighed for op til 100% effektforøgelse (dog maks. 20 kW/100 kg køreklar vægt) inkl. undersøgelse af køreegenskaber
  • Biler fra før 1990 kan godkendes uden dyre emissionsmålinger (luftforurening)
  • Uændret motor fra anden model kan emissionsmæssigt godkendes uden dyre emissionsmålinger
  • 3 dB(A) slidtillæg ved støjmåling
  • 30% slidtillæg i grænseværdier ved måling af emissioner (luftforurening)
  • Bremsefading, målemetode, der kan laves på et stykke lige vej (landingsbane)
  • Bremsefading kan godkendes ved krav til diameter på skiver.
  • Topfartsforøgelse, mulighed for ophævelse af begrænser

Hotrods og andre selvbyggede biler

  • Krav til køretest (bl.a. undvigemanøvre)
  • Godkendelsesprocedure ved benyttelse af ”kendte” produkter (f.eks. foraksel og bremsecalipre fra komponentfabrik)
  • Støj, luftforurening og bremser i forbindelse med krav ved motor tuning af biler
  • Største tilladt forhold mellem effekt og køreklar vægt: 20 kW/100 kg
  • Kontrol af sikkerhedsseleforankring og kollisionssikret styreapparat, som gør det realistisk at godkende køretøjer, der årgangsfastsættes efter 1976
  • Regler for teknisk årgangsfastsættelse