Deutsch English
Du er her: Hjem > Rådgivning > Ombyggede biler og motorcykler > Motorcykler

Ombyggede motorcykler og cafe racer projekter

Reglerne for godkendelse af ombyggede motorcykler er fastsat af Færdselsstyrelsen i Vejledning om Syn af Køretøjer.

Regelsættet angiver, hvilke former for ombygning af mc, som kan godkendes uden syn og hvilke, som kræver dokumentation fra en prøvningsinstans for at blive godkendt.

Læs uddrag af "Vejledning om syn af køretøjer", vedr. ombyggede motorcykler

Hvilke test skal ombyggede motorcykler bestå hos prøvningsinstansen?

Krav til prøvning og dokumentation findes i Bekendtgørelse 483 af 11. juni 2019 om ændring af bekendtgørelse om godkendelse af prøvningsinstanser.

Læs uddrag af bekendtgørelsen vedr. ombyggede motorcykler

Sådan får du din ombyggede motorcykel godkendt efter ombygning

Udfyld en køretøjsbeskrivelse og send den på mail til AutoConsult sammen med kopi af din seneste registreringsattest og oplysning om navn, adresse og telefonnummer. Vi vil herefter bistå dig med evaluering af valgte komponenter m.v. Resultatet af en kontrol hos AutoConsult er en prøvningsrapport, som medbringes til syn for godkendelse og registrering af de konstruktive ændringer i DMR (Dansk Motorregister).

Se mere om eventuelle afgifter her.

 

Hovedpunkter i forbindelse med ombyggede motorcykler

Herunder har vi samlet nogle hovedpunkter i forbindelse med cafe racer projekter og anden ombygning af mc:

Effektforøgelse (herunder udskiftning af motor)

  • Mulighed for 21-40 % effektforøgelse med begrænsede undersøgelser
  • Mulighed for op til 100 % effektforøgelse (dog maks. 40 kW/100 kg køreklar vægt inkl. fører) inkl. undersøgelse af køreegenskaber
  • Krav til emission (CO i tomgang) for motorcykler op til 2004, Euro-norm derefter
  • Uændret motor fra anden model kan emissionsmæssigt godkendes uden emissionsmålinger
  • Måling af støj og luftforurening
  • Bremsefading, ny alternativ mulighed – størrelseskrav samt supplerende kontrol
  • Topfartsforøgelse, mulighed for ophævelse af begrænser

Selvbyggede motorcykler

  • Mulighed for ombyggede og selvbyggede motorcykler svarende til hidtidige regler for hotrods, m.v.
  • Fastsatte krav til afprøvninger
  • Godkendelsesprocedure ved benyttelse af ”kendte” produkter (f.eks. forgaffel og bremsecalipre fra komponentfabrik)
  • Støj, luftforurening og bremser i forbindelse med tuning af motorcykler
  • Størst tilladte forhold mellem effekt og køreklar vægt inkl. fører: 40 kW/100 kg
  • Præciserede regler for teknisk årgangsfastsættelse 
  • Stelnummer og navne-fastsættelse for motorcyklen

Øvrige punkter vedrørende motorcyklerFolder med nye regler - MC.jpg

  • Effektforøgelser (se om dette i punkt ovenfor)
  • Udskiftning af hjul
  • Udskiftning af fjeder og støddæmpere
  • Udskiftning af bremsesystem
  • Udskiftning af forgaffel og/eller baggaffel
  • Ændringer af stel, herunder cafe-racere
  • Mulighed for udskiftning af stel
  • Teknisk årgangsfastsættelse